Jak zwiększyć swoją asertywność i budować partnerskie relacje w życiu osobistym i zawodowym?

Asertywność umożliwia stawianie granic oraz odmowę niechcianym prośbom – ale w sposób nie naruszający relacji i możliwie nie raniący innych. Zarówno w pracy, jak i życiu osobistym często jesteśmy pod presją próśb, czy wręcz eskalacji oczekiwań wobec nas. Osoby nieumiejące odmawiać często bywają wykorzystywane, zaś spełnianie wszystkich oczekiwań otoczenia doprowadza do chronicznego przemęczenia, frustracji, stresu oraz do spadku jakości własnej pracy, a nawet do wypalenia zawodowego.

Zachowanie asertywne to także umiejętność, dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje potrzeby, poglądy, wartości, preferencje, uczucia, przekonania bez odczuwania wewnętrznego dyskomfortu (poczucia winy) i z zachowaniem szacunku wobec innych.

Wiele problemów w pracy i w życiu osobistym wynika właśnie z nieumiejętności bycia asertywnym.

Podczas indywidualnego treningu asertywności poruszane są zwykle następujące kwestie (w zależności od potrzeb Klienta):

  • analiza przyczyn problemów Klienta z asertywnością i stawianiem granic oraz opracowanie sposobu przełamania tych problemów
  • diagnoza siebie w różnych obszarach asertywności (np. asertywne odmawianie, asertywne proszenie, asertywne przyjmowanie komplementów, przyjmowanie informacji zwrotnej)
  • praktyczne ćwiczenie technik asertywnej odmowy (z uwzględnieniem komunikacji niewerbalnej – mowy ciała)

Korzyści z udziału w treningu asertywności:

  • polepszenie umiejętności asertywnej komunikacji, otwartego wyrażania swoich potrzeb oraz odmawiania niechcianym prośbom
  • zwiększenie poczucia własnej wartości i sprawstwa
  • umiejętność budowania bardziej partnerskich relacji w życiu osobistym i zawodowym oraz obrony swoich granic
  • poznanie sposobów obrony przed psychomanipulacją i szantażem emocjonalnym

Tematyka oraz czas trwania indywidualnych sesji treningowych są ustalane podczas wstępnego, bezpłatnego spotkania z Klientem i w pełni dopasowane do jego oczekiwań.

Więcej o asertywności można przeczytać w moich artykułach: